måndag, juli 05, 2010

"en seriös respons" - svar till Miche

Signaturen Miche skrev ett långt punktknulleri och försökte få mig att inse faktum, bla bla. Tänkte försöka besvara ett par ämnen han tog upp.


Miche sa: "till exempel har våldtäkter ökat med cirka 800% på 30 år. Vi har nu flest våldtäkter i hela Europa och invandrare är KRAFTIGT överrespresenterade."
Solklart fel. Det är inte våldtäkterna som har ökat, det är inte så att Sverige har fler våldtäkter än något annat land i hela Europa, utan det är antal ANMÄLNINGAR som ökat. Kvinnor som utsatts för sexuellt våld har helt enkelt slutat vara tysta. Mörkertalet är fortfarande stort, och skulle alla våldtäkter anmälas, tror jag inte att invandrare skulle vara överrepresenterade. Huruvida de faktiskt är överrepresenterade eller inte känner jag faktiskt inte till, men även om det skulle vara så, så beror ju inte deras handlingar på vilket geografiskt område de kommer ifrån.


Miche sa: "Det är inte så enkelt så att om det kommer hit en invandrare som är doktor bygger vi ett sjukhus."
Var någonstans i inlägget sa jag att man måste bygga ett sjukhus om det kommer en invandrare som är en högutbildad läkare? Det jag sa och menade var att Sverige borde ge plats åt produktionshjälp utifrån. Det är fulllständigt idiotiskt att låta en högutbildad läkare eller fysiker eller matematiker - whatever - gå omkring och städa. Ponera att du får en dotter eller son, och att barnet föds för tidigt. Tänk om du precis satt en städborste i handen på den som skulle lyckats rädda livet på ditt barn?

Miche sa: "Helt rätt, SD gör inga skillnader på människors etniska bakrund däremot upplyser de om kulturella skillnader."
Det SD gör, som det populistiska parti de är, är att märka ut och överdriva drag, att införa ett "Vi och dom"-tänkande, som mycket lätt kan övergå till "Vi MOT dom". Visst finns det kulturella skillnader, men herregud, vi är alla människor, vi är alla lika. Öppna ögonen lite.´Det finns kulturella skillnader mellan norrlänningar och skåningar också.

Miche sa: ""Invandrarna, de kommer hit och så tar de våra tjejer och våra jobb." Sverigedemokraterna har aldrig någonsin haft det som utgångspunkt så jag förstår inte hur du drar den parallellen."
Jag nämnde ingenting om just SD när jag sa så. Däremot har jag hört väldigt många rasister, och Sverigedemokrater, uttrycka sig exakt så.

1 kommentar:

■□□ lina sa...

blir fan arg av att läsa sånt här. jag har kulturella skillnader gentemot min supersvenska granne, det gör mig inte direkt rädd för den gubben.