torsdag, juli 01, 2010

planering i god tid

Har skapat en mapp som fick heta "VUXEN!" där jag sparat allt jag hittills skrivit ner allt jag lyckats skrapa ihop om vår gemensamma ekonomi (hur den kommer se ut i höst, inkomster vs utgifter), städtips+hushållstips jag snappat upp under barndomen/mina få dagar med Wille och Malin hittills, vad vi behöver för möbler och hushållsmackapärer och nu sitter jag och råletar billiga recept. Reggade mig på matklubben.se också, känns som ett ännu säkrare sätt att kunna planera veckans middagar på. Räknar med att vara helt frisk i höst, så det kommer gå bra. Om inte, så har jag mer pengar över för shopping. Jag skojar. Jo, jag skojar.


Det här är helt ärligt så jävla kul. Helt sant. Längtar sjukt mycket efter att få upprepa IKEA-resan mamma och jag gjorde 2007, när jag flyttade till Stockholm. Den lägenheten var iochförsig både större och helt möblerad, men att gå runt och rota bland bokhyllor, mattor, påslakan och vaser gjorde mig dunderexalterad. Jag älskar att inreda och kan man göra det på ett ekonomiskt sätt är det bara bra. Är inte speciellt förtjust i att ge IKEA mer profit, så därför ska jag rårota genom Byggreturen, Cirkeln och Emmaus också. Fördelen med IKEA är att man får skruva ihop själv och så länge det inte fattas en skruv här och där så känner man sig på något sätt produktiv genom arbetet man gör.

Det kanske är lite könsstereotypt att jag vill stå för inredningen och matlagningen och hit och dit, men Olle är bra på så mycket annat, att det nu råkar ligga en stereotyp över det hela stör mig inte nämnvärt, egentligen. Om jag nu är bra på att laga mat, och Olle inte är, tycker jag inte vi ska vara genussmarta om det då innebär att vi ska käka flottpotatis i resten av våra liv. Då gör jag hellre middagen, helt ärligt. Olle är bra på att skruva i glödlampor och såna där grejer. <3 (Jag är livrädd för elektricitet... och eld... och vatten. Måste sluta vara så förbannat neurotisk.)

Inga kommentarer: